سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خاطراتی از امام خمینی(ره) و نقد آن- بخش اول

خاطراتی از امام خمینی(ره) و نقد آن- بخش اول

در این بخش خاطراتی از امام راحل را تقدیم شما سروران می نمایم، امید است که با دقت در رفتار پیامبر گونه آن امام و رهبر عظیم الشأن ما هم تغییراتی در رفتارمان رخ دهد.

احترام به قانون

زمانی که امام در پاریس و درمحله نوفل لوشاتو بودند ، برخی از همراهان امام گوسفندی ذبح کردند، طبق قانون کشور فرانسه ذبح حیوانات در خارج از کشتارگاه ممنوع است، امام وقتی که با خبر شدند این کار خلاف قانون کشور فرانسه است فرمودند : من از گوشت این گوسفند نمی خورم.

نقد: قانون پذیری امام در خارج از کشور کجا و قانون گریزی به اصطلاح یاران امام در داخل کشور کجا....

1-     ختم قرآن

ماه مبارک رمضان که فرا می رسید امام خمینی (ره) ملاقات ها و برنامه های دیدار با مردم را لغو می کرد ، در ماه رمضان سه بار ختم قرآن می کرد و در هر سال 3 ماه روزه می گرفت ، ماه رجب ،‌شعبان و رمضان .

نقد: اگر اینگونه عبادت نمی کرد که نمی توانست یک کشور، نه جهان اسلام را اداره نماید؛ قابل توجه برخی از مسئولین کشورمان که حتی یک صفحه قرآن را در روز نمی بینند....

2-     مهربانی

یک روز ما منزل امام بودیم دیدیم که حضرت امام گوشت غذایشان رابه گربه می دهند . مادرم گفت : آقا توی این گرانی چرا گوشت را به گربه می دهید حضرت امام با حالتی ناراحت روبه ما کردند و گفتند این گربه با ما چه فرقی دارد ؟ ما نفس می کشیم آنها هم نفس می‌کشند اگر ما به آنها غذا ندهیم کی به آنها غذا بدهد ؟ (زهرا اشراقی نوه امام)

نقد: امام هوای گربه ها را هم داشت ولی برخی مسئولین و نمایندگان مجلس تمام فکرش خود و اطرافیانشان است و بس....

3-     حفظ سلامتی

امام امت مقید بودند روزی یک ساعت دورحیاط پیاده روی کنند و قدم بزنند ، ایشان درحفظ صحت و سلامتی خود کاملا کوشا بودند مرحوم حاج آقا مصطفی می فرمود : آقا در 24 ساعتی که اکثر روز را در تک سلولی زندانی بودند آن یک ساعت رادر همان جا قدم زدند و ترک نکردند .

نقد: ورزش امام باعث شد ایشان نَود سال سر پا باشد و رهبری نماید، رهبر فعلی انقلاب هم ورزش کوهنوردیش ترک نمی شود، خدایا تا انقلاب مهدی پایدارش کن....

4-     دست غیبی

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامه برکاته نقل می فرماید :‌ امام امت (ره) به من فرمودند : .. آن طوری که من فهمیدم از اول انقلاب تا حالا مثل اینکه یک دست غیبی ما را درهمه کارها هدایت می کند .

نقد: آقای بهجت(ره) در آخرین روزهای عمر شریفشان در نامه ای برای رهبر انقلاب نوشته بودند که ما هر چه توانستیم برای حفظ این انقلاب تلاش کردیم، حال دیگر به عهده خودتان است(نقل به مضمون)

آیت الله حاج سید مهدی روحانی می فرمود : امام کارهایی می کند که در وهله اول به عقل ما عقلا جور در نمی آید ولی بعدا معلوم میشود که حق با ایشان بوده است .

نقد: خداوند به اولیائش درایتی می دهد که از عقول دیگران سر نمی زند و رهبر ما چنین است.

5-     خواب نورانی

آیت الله پسندیده (ره)‌نقل کردند : هنگامی که مساله ازدواج حضرت امام مطرح شد دختر آقای ثقفی (همسر امام) قبول نمی کرد ، شب در خواب ، حضرت رسول و ائمه طاهرین علیهم السلام را مشاهده کرد که همراه آنها آقای خمینی نیز به چشم می خورد ،‌ اینجا بود که به این ازدواج تن در داد و همواره از آن راضی بود .

نقد: آری امام را پیامبر تأیید کرد و امام زمان(ارواحنا فداه) حمایت می کرد و این رویه همچنان ادامه دارد.

6-     امضای جدید

روزی که رئیس نوفل لوشاتو ، عکسی از امام را که در حال قنوت بودند ، آورد که بدهیم ایشان امضاء‌ کنند ، امام عکس را گرفتند و امضاء‌ کردند . وقتی به امضاء‌ توجه کردم دیدم مثل سایر امضاهای ایشان نیست امام فرمودند: چون مسیحی هستند و رعایت وضو را نمی کنند اسم روح الله را ننوشتم مبادا دستشان مسح کند .

نقد: دقت امام برای کسی که قائل به احکام شریعت ما نیست، ستودنی است، هر چند او مکلف به مراقبت نیست، ما چقدر به احکاممان توجه داریم؟

7-     لباس بچه

وقتی که مادرم صحبت می کنند ما می فهمیم که زندگیشان خیلی در فشار گذشته است . امام هم چون مقید بودند و خیلی احتیاط کار حتی شهریه هم نمی گرفتند . مادرم می گوید قبای آقا وقتی کهنه و پاره می شد ، اینها را بر می داشتیم – تکه تکه – لباس بچه می کردیم یا تمام کت های شما را از قسمت های پایین قباها می دوختیم و یا لباستان وقتی خیلی پاره می شد پول می دادم پارچه چیت می خریدم و اینها نشان میدهد که زندگیشان چقدر سخت بوده است . اما امام معتقد بودند که بس است و همین قدر کافیست . (دختر حضرت امام ره)

نقد: ایشان قناعت را سر لوحه زندگی کرده بودند، حضرت آیت الله مصباح نقل می کرد: مقام معظم رهبری در 8 سال ریاست جمهوری از همان گوشت یخ زده ی کوپنی که مردم مصرف می کردند، استفاده می کرد و می فرمودند: ما با مردم چه فرقی داریم . فقط اگر نذر یا قربانی برای ایشان می آوردند، گوشت گرم و تازه می خوردند.(این هم شاگرد خوب مکتب امام)

8-     مگر کورش می آید

زمانی که امام امت رحمت الله علیه می خواستند از پاریس به ایران تشریف بیاورند برخی از شیفتگان آن حضرت تصمیم داشتند با مخارج فراوان استقبالی تجملاتی و با شکوه از امام داشته باشند، اما وقتی که حضرت امام با خبر شدند، با این کار مخالفت کردند و فرمودند: مگر کورش به ایران می آید؟!

نقد: در مورد امام علی(ع) نیز نقل کرده اند که در دیدار با قبیله انبار مردم دنبال او می دویدند، آن حضرت ناراحت شده و فرمودند: که این چه کاری است که شما می کنید؟ عرض کردند که قبیله ما رسمی دارد که اگر بخواهد بزرگی را تکریم نماید اینگونه رفتار می نماید. حضرت فرمود: دیگر چنین نکنید....

10 - گلایه

در جلسه ای، حضرت آیت الله مشکینی از امام امت در حضور ایشان تعریف و تمجید کردند. امام ناراحت شدند و فرمودند: من از آقای مشکینی گلایه دارم.

نقد: تواضع و فروتنی امام مانع می شد که دیگران در حضورش وی را تمجید کنند، ولی برخی از مسئولین ما نه اینکه بدشان نمی آید، بلکه القاب نا صحیحی مثل استاد، دکتر و... را هم بیرای خود می پذیرند.

9-     عکس شهدا

برخی از مسئولان به حضرت اما پیشنهاد دادند که آقا پیشنهاد دادند که آقا اجازه دهند تا عکسشان را روی پول های اسکناس چاپ کنند. آقا فرمودند: خیر عکس شهدا را چاپ کنید.

نقد:امام که مانند رهبران متکبر غربی نبود که چنین کاری بکند. امروز برخی عکس شهدا را می بینند و عکس خواست شهدا عمل می کنند.

10- ادب امام

یکی از نزدیکان امام خمینی (ره) می گوید: اگر ما بدون توجه قرآن را روی زمین می گذاشتیم، امام آن را بر می داشت و می فرمود: قرآن نباید روی زمین بماند.

امام امت رحمه الله علیه وقت تلاوت قرآن و ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام روی زمین می نشست.

روز 12 بهمن 1357 هنگامی که امام از هواپیما پیاده شد، به هیچ وجه حاضر نشد جلوتر از برادر بزرگش راه برود.

امام با همه محترمانه برخورد می کردند، در دوران زندگیشان من تاکنون ندیدم یک مرتبه یک کسی را بلند صدا کند، اسم کارگرشان را هم سبک صدا نمی زند و با احترام نام می بردند.

نقد: ادب رسم مردان بزرگ است و بزرگی ایشان به برکت ادبشان بوده.

11- مردم جلوترند

روزی خدمت ایشان بودیم و در رابطه با فداکاری مردم صحبت می کردیم، ایشان فرمودند: این مردم خیلی از ما جلو هستند. یکی از برادران اظهار داشت: اگر ما بگوئیم دنباله رو مردم هستیم درست است، لیکن در مورد شما که چنین نیست. ایشان با شنیدن این مطلب، قدری ناراحت شد و فرمود: خیر، این مردم از همه ما جلوتر هستند.

نقد: امام به مردم کشورش احترام می گذاشت و مردم هم خالصانه او را دوست می داشتند، امام فریبکار نبود بلکه صادقانه ... فیلم دیدارش با رزمندگان را دیده اید که خود را کوچکتر از یک بسیجی معرفی می کند؟(گریه حضار)

12- ملاقات با پیرمرد

پیرمردی از راه دور برای زیارت حضرت امام به تهران و جماران رفت، در همان روز چندتن از شخصیت ها نیز برای دیدار امام رفته بودند، امام در آن روز با کسی قرار ملاقات نداشت، دیدار با شخصیت ها را نیز نپذیرفت اما وقتی که با خبر شد پیرمردی از روستایی دور افتاده به دیدار او آمده، او را به حضور پذیرفت.

نقد: بزرگواری امام در عین اقتدار و مشغله ی زیاد...

13- همدردی

در زمستان سال 1357 که امام خمینی (ره ) در فرانسه بودند، و مردم ایران به خاطر کمبود نفت و سرمای زمستان در سختی بودند امام (ره ) فرمودند: من برای همدردی با ملت ایران اتاق خود را سرد نگه می دارم.

نقد: اویس قرنی وقتی شنید دندان مبارک پیامبر(ص) در جنگ شکسته شده، با سنگ دندانش را شکست تا با پیامبری که ندیده عاشقش بود، همدردی کند.

14- چطور در خانه ام را ببیندم؟

بعد از فاجعه مدرسه فیضیه، چند نفر از طلاب، کتک خورده و زخمی وارد منزل امام شدند و جریان مدرسه را تعریف کردند که چگونه طلاب را زدند و کشتند و زخمی کردند. یکی از طلاب به حضرت امام عرض کرد: «برای جلوگیری از حمله به منزل شما؛ اجازه بدهید در منزل شما را ببندند» حضرت امام فرمودند:«نه، اجازه نمی دهم!» یکی از علما که از دوستان حضرت امام بود و در کنار ایشان نشسته بود، عرض کرد: «پیشنهاد بدی نیست، اجازه بدهید در منزل را ببندند، خطرناک است.» حضرت امام فرمودند: «گفتم نه! اگر اصرار کنید از خانه خارج می شوم و به خیابان می روم. این چوبها که به طلاب زده اند، باید به سر من زده می شد حالا من در خانه ام را ببندم؟!»

نقد: کجایند آنهائی که مردم مملکتشان بر اثر انفجار قطار(نزدیک نیشابور) کشته می شوند و کسی حالشان را نمی پرسد ولی برای قائله کوی دانشگاه علم شنگه بپا می کنند؟

آدرس لینک: http://www.aviny.com/